تغییر کاربری خودرو Change the vehicle's usage

کاربری خودروها سبک و سنگین و مسافربری

تغییر کاربری خودرو Change the vehicle's usage

کاربری خودروها سبک و سنگین و مسافربری

تغییر کاربری خودروها در صنعت، تجارت، حمل و نقل و جابجایی مسافر و انواع VIP ها از اهمیت بسزایی برخوردار است بگونه‌ای که هر روزه با شکل و ظاهری جدید جلوه می‌کنند و به راحتی در معرض دید همگان هستند.
ما در این وبلاگ قصد داریم تا قسمتی کوچک از این اقیانوس بی‌پایان را به نمایش درآوریم تا مخاطبین بتواند آشناییت نسبی با این صنعت پیدا کنند و به دانش خود هر چند اندک اضافه نمایند .

با تشکر . حمید قاسمی

خودرو کامیون بنز ۱۹۲۴ با کاربری تانکر آب

جمعه, ۳ مرداد ۱۳۹۹، ۰۳:۱۵ ب.ظ

برای ساخت اینگونه مخازن 7 بخش اصلی مطرح است که عبارتند از :

1- استوانه مخزن که طول مخزن را شامل می شود که جهت فرم‌دهی اول باید ورق را رول کرد که از درون چند قرقره ورق آهن را با ضخامت‌های متناسب با نوع استفاده مخزن را رد می‌کنند و فرم می‌دهند و به دور قالب بیضی شکل که از سازه‌های فلزی و از پروفیل ساخته شده درست می‌کنند و سر ورق‌ها را به هم جوش می‌دهند سپس یکی یکی  آنها را به همدیگر متصل می‌کنند و جوشکاری می‌ کنند.

2- عدسی ها یا ورق های سر و انتهای مخزن استوانه ای که کمی ساخت آن متفاوت تر از استوانه می‌باشد و کمی هم سخت تر که به دو طریق اینکار را انجام می‌دهند اول اینکه یکسری کارخانه ها هستند که به شیوه پرسکاری و خیلی هم تمیز بصورت پیش‌ساخته دارند به سازندگان مخازن این‌ها را می‌فروشند و دیگری به روش آهنگری و چکش کاری که دردسرهای خاص خودش رو هم دارد که روی گوی محدب یا قسمتی از یک گوی محدب ورق آهن را ثابت می‌کنند و شروع به چکش کاری می کنند البته با کمک حرارت دادن و داغ نمودن سطح آهن تا در خمش آن چین و چورک نشود و عمل خم شدن راحتر انجا شود.

3- موج گیرهای داخل مخزن که در صورت عدم نبودن این موج گیرها زمانی که خودرو شروع به حرکت می‌کند یا  می‌خواهد به ایستد آب و یا مایع رونده به جلو و عقب حرکت می‌کند و به ماشین فشار خیلی زیادی وارد می‌کند، به همین منظور برای جلوگیری از این ضربات که می‌تواند منجر به کنده شدن مخزن از  روی شاسی شود. موج گیر نصب می‌کنند . در واقع موج گیرها ورق هایی هستند که از قسمت پایین راه بدر هستند تا آب یا مایع رونده در مخزن به هم ارتباط داشته باشند و در هنگام تخلیه و بارگیری آب یا دیگر مایعات و سیال و رونده مانند  روغن، گازوئیل و غیره به راحتی و با سهولت انجام شود و آن ورق‌ها را در درون مخزن به صورت عمودی به بدنه استوانه‌ای مخزن جوش می‌دهند.

4- قسمت حوضچه لجن‌گیر و تخلیه آن که محل برای ته نشین شدن ضایعات و تفاله‌ها و یا مواد سنگین دیگر در کف مخزن و عمدتاً در وسط زیر مخزن تعبیه می کنند و قراردادن یک شیر تخلیه متناسب با نوع کاربری مخزن متصل می کنند.

5- شیرهای خروجی آب یا مایع رونده و سیال که عمدتاً در انتهای مخزن و منتها الیه کف مخزن جاساز می کنند که این هم متناسب با نوع کاربری مخزن اندازه و سایز و محل دهانه خروجی را برای اتصال شیلنگ‌ای معمولی با قطر بالا یا فلنچ خور تعبیه می کنند. شیرهای خروجی غالبا در انتها و بعضا از طرفین هم تعبیه می‌کنند.

6- درب ورودی آب یا مایعات روند که برای پر کردن و در بالای مخزن و  غالباً هم با چند ورودی تعبیه می‌نمایند و غالباً هم بصورت دریچه‌ای با قابلیت بسته شدن و قفل شدن و یا برای پلمپ نمودن ساخته و تعبیه می شود.

7- قسمت هواکش به گونه‌ای که با تکان های خودرو آب یا مایعات رونده لبریز نشوند و آشغال، خاک و کثافات نیز به درون مخزن هم وارد نشود و بصورت کلاهک‌دار ساخته و نصب می‌شود. البته بر وری همه مخازن نصب نمی کنند و موردی و برای بعضی کاربری‌ای خاص انجام می‌شود.

 

 

 

در این نوع ساخت بدون استفاده از شاسی کنکی که نیازی هم ندارد تانکر با کرپی‌های بلند و با واسطه یک تیکه چوب تخت مخزن را به شاسی خوردو متصل میکنند.

۸.پایه‌های زیر مخزن و محل اتصال مخزن به شاسی اصلی خودرو را در مرحله اول با قرار دادن شابلون محل برش ورق که خم و قوس مخزن را تداعی نی کند برش کاری می کنتد و حتی خم‌های جانبی کا که مخزن در بغل می‌گیرد در این مرحله برش کاری می کنند و با خم کاری ورق آهن را به شکل یو شکل یا همان ناودانی در می‌آورند  و از طرفین این ناودانی را به سمت داخل خم کندد تا ابه‌های برش خورده به هم برسند و با جوش بهم می‌دوزند و بعد از آن بک تیکه ورق آهن فرم خم داده شده را که از دهانه این ناودانی پهن‌تر هستش را با جوشکاری به ناودانی متصل می‌کنند و سپس این پایه‌ها را به زیر مخزن جوش می‌دهند.

نوع دیگری از کاربری خودرو هست. استفاده خودرو برای تانکر آب با استفاده های مثل آبرسانی، ابیار باغچه های شهری و کنار خیابان، شرب و غیر شرب و دیگر استفاده ها که اغلب در کوچه و خیلبا ها قابل رویت می باشند. این تانکر و مخزن آب بر روی خودرو بنز 1924 قدیمی نصب شده است.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۵/۰۳
hamid ghasemi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی