تغییر کاربری خودرو Change the vehicle's usage

کاربری خودروها سبک و سنگین و مسافربری

تغییر کاربری خودرو Change the vehicle's usage

کاربری خودروها سبک و سنگین و مسافربری

تغییر کاربری خودروها در صنعت، تجارت، حمل و نقل و جابجایی مسافر و انواع VIP ها از اهمیت بسزایی برخوردار است بگونه‌ای که هر روزه با شکل و ظاهری جدید جلوه می‌کنند و به راحتی در معرض دید همگان هستند.
ما در این وبلاگ قصد داریم تا قسمتی کوچک از این اقیانوس بی‌پایان را به نمایش درآوریم تا مخاطبین بتواند آشناییت نسبی با این صنعت پیدا کنند و به دانش خود هر چند اندک اضافه نمایند .

با تشکر . حمید قاسمی

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

- ساخت سازه : سازه اصلی یا استراکچر با انواع پروفیل‌ها، تسمه‌ها، نبشی‌‌ها، ناودانی‌ها و قطعات برای نصب یک سری پایه‌ها و دیگر اجزاء کابین آتش نشانی با اتصالات دائمی که همانا جوشکاری اساسی ترین آن است انجام می شود

- سند بلاست کاری : بعد از اینکه ساخت سازه به اتمام رسید، جهت چربی زدائی و گندزدائی و پاک سازی ضایعات چسبدیه بر روی سطح سازه، استراکچر به محل سند بلاست منتقل می شود و در آنجا سازه علاوه بر پاکسازی و تمیزی از موارد ذکر شده باعت زبری خواستی برای روی سطوح سازه می‌شود که باعث نشستن ضدزنگ بطور کامل بر روی سطوح نیز می‌شود و استحکام دو چندانی برای رنگ می‌شود و نگهداری ورق بروی سطوح سازه خواهد شد، چرا که ورق‌ها نصب شده بر روی سطوح با چسب‌های سیکا فلکس با درجه (گرید) و نوع مخصوص (نوعی از چسب‌های آکورایم با استحکام و چسبندگی فوق العاده زیاد می‌باشد) که بایستی برای یک زمان طولانی (حدود 20 سال) دوام بیاورد مخصوصاً بر روی قسمت‌های عمودی سازه که علاوه بر وزن صفحه فلزی (آلومینیومی) در حرکت خودرو با تکان‌های زیاد و یا ضرباتی که در دست‌اندازه و چاله‌ها به سازه وارد می‌شود باید مقاومت نماید و تمامی اینها بر روی قسمت رنگ شده سازه انجام می‌شود و در اینجاست که اهمیت رنگ‌کاری و نوع و جنس رنگ مشخص می‌ شود که باید تحمل مواردی که بیان شد را داشته باشد و نباید از سطح فلزی سازه جدا شود و همین بس که زیرسازی و رنگ آستر و با خاصیت ضدزنگ‌زدگی با مرحله سند بلاست و تینرشوئی سطوح سازه چه نقش مهمی در مراحل بعدی و مونتاژی و نصب تجهیزات ایفا می کنند.

 

- رنگ کاری : اگر دقت شود تمامی سطوح رویی و ظاهری کابیت آتش نشانی به رنگ قرمز می‌باشد و تمامی اجزاء، قطعات، صفحات و غیره قابل رویت باید به رنگ قرمز در بیاوریم. رنگ کاری قطعات و صفحات آلومینیومی بر خلاف ظاهرش همچین کار سازده‌ای به نظر نمی‌رسد چرا که مراحل خاصی را باید برای رنگ‌کاری داشته باشیم. مانند : 1- پاک سازی و تمیزی کاری سطحی که باید رنگ شود 2- زبر کردن سطح برای نشستن کامل رنگ آستر و ایجاد استحکام و مقاومت خاص با سمباده کاری 3- زدن یک نوع رزین خاص به نام آلوداین که واسطه برای چشبیدن رنگ (رنگ آستر به سطح سازه) بین سطح و رنگ آستر می‌باشد و اگر این مرحله انجام نشود رنگ بر روی آلومینیوم بر خلاف آهن، نمی نشیند 4- پخت رنگ در  محل گرم‌خانه یا همان اتاق گرم برای نوع رنگ کورهای و اگر رنگ هوا خشک بود بودن استفاده از گرم‌خانه به مدت طولانی تا خشک شدن تا جان رنگ (به مدت حداقل 5 ساعت) در شرایط کارگاهی 5- بعد از خشک شدن رنگ آستر شستشوی با تینر 6- سپس رنگ کاری 7- و در مرحله آخر پخت رنگ در همان گرم خانه

- موم کاری : موم‌کاری داخل پروفیل‌ها از محل‌هایی که قبلاً بر روی پروفیل مشخص شده و سوراخکاری شده بود به وسیله دستگاه پمپ موم زنی برای جلوگیری از پوسیدگی داخلی پروفیل‌ها انجام می‌شود و بعد از آن با پین‌های پلاستیکی پوشانده می‌شود تا موم‌ها به بیرون راه پیدا نکنند و سطح کار ار کثیف نکند. مشخص کردن سوراخ‌ها برای موم‌زنی بگونه‌ای انجام می‌شود که نباید مزاحم نصب ورق‌ها باشد و یا دیگر وسایلی که بعداً نصب خواهند شد.

- چسباندن ورق‌ها : چسباندن ورق‌ها بر روی سطوح سازه در چند مرحله و بصورت خلاصه بیان می کنم 1- سطح سازه رنگ شده را مجدداً با سمباده زبر می‌کنیم 2- بعد شستشوی با تینر (کلینر) 3- بعد زدن رزین (پرایمر) واسطه چسب و سطح رنگ شده 4- صبر کردن به مدت یک ساعت تا خشک شدن رزین 5- زدن چسب بر روی سطح سازه و محل نصب ورق 6- چسبانده ورق بر روی محل چسب خورده 7- مهار ورق چسبانده شده با پیش‌دستی‌های نجاری و برای سطوح عمودی به قراردادن یک تیکه چوب یا تیکه سطح صاف از هر جنسی در زیر محلی که ورق قرار می‌گیرد که مهار آن با پیش دستی انجام می‌شود.

- نصب شاسی کمکی (شاسی دوم) بر روی خودرو نیسان : در قاعده کلی هیچ سازه‌ای نباید مستقیماً بر روی شاسی اصلی نصب یا متصل شوند به همین خاطر شاسی مجزائی که انواع و اقسام پایه‌ها و استحکامات برای سوار شدن سازه یا همان استراکچر و دیگر اجزاء مربوط به سیستم آتش نشانی هستند را  بر وری این شاسی پیاده سازی، نصب و مونتاژ می‌کنند.

- نصب ورق‌های ضخیم آجدار آلومینیومی بر روی شاسی دوم که تقویت نیز شده است.

- نصب سازه یا استراکچر بر روی شاسی تقویت شده (شاسی دوم) و مهار آن با پیچ و مهره‌های متناسب

- نصب مخزن آب در داخل استراکچر و استحکام آن با پیچ و مهره‌های متناسب

- نصب پمپ آب با پیچ و مهره‌های متناسب و نصب اتصالات پمپ به مخزن و بالعکس

- مراحل مونتاژکاری و تکمیلی و نهایی : 1- نصب و چسباندن بقیه ورق‌ها و پایه‌ها و استندها برای نصب تجهیزات اعم از پایه‌های انواع فلنچ‌ها، تفنگی آبپاش، لوله‌ها و شیلنگ‌ها آب، کسپول‌های آتش خاموش کن، تبر، کابل بر، اره، نردبان، کله قندی‌های پلاستیکی برای ایجاد محدودیت تردد و هدایت خودروها و موتورها از کنار محل استقرار خودرو آتش نشانی و دیگر وسایل و تجهیزات امدادی و اطفای حریق. 2- سیم کشی و برق‌کاری بر روی سازه و ارتباط آن با سیستم برق خودرو 3- نصب رول شاترها (پنجره کرکره‌ای) ودرب‌ها و سکو‌ها و پله کان‌ها
در کل انجام کار و عملیات مذور در بالا امکان جابجایی و تغییر تقدم و تاخر دارند.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۹ ، ۱۵:۰۳
hamid ghasemi

در خصوص وضعیت نصب کابیت‌های داخل کابین بیمار در جهت استحکام سازی و افزایش مقاومت کابیت‌ها می‌باید با طراحی و ساخت و نصب سازه فلزی مستحکم و قابل مهار شدن  را اعمال کنیم تا در حرکت‌های سریع و توقف‌های ناگهانی و در سر پیچ‌های تند سازه فلزی و کابینت مربوطه از هم متلاشی نشوند‌و یا صدمه نبینند.

در تصویر سمت راست خودرو را مشاهده میکنید که از محل پالونی چرخ ماشین با ایجاد سطح صاف و درازا و طول مناسب با رعایت جانمایی برای بقیه تجهیزات،  به عنوان نیمکت و نشیمن گاه برای استفاده همراه بیمار یا بهیار ایجاد می‌کنیم. که در مراحل بعدی و در مرحله تکمیلی و نصب تزیئنات ماشین، تشک با استحکام مناسب نصب می‌شود.

در این مدل از برانکارد، برانکارد از بغل مهار می شود و برای مهار آن باید سازه مستحکمی از جانب و برگرفته از سازه کابینت و دیوار تقویت شده ماشین استفاده می‌نماییم  تا در توقف‌های ناگهانی و حرکت‌های سریع و آنی و یا حرکتی با شتاب و در سر پیچ‌های تند برانکار جدا نشود و با توجه به اینکه وزن بیمار هم بر روی برانکاد اضافه می‌شود، استحکام و مقاوم سازی امری بسیار مهم و ضروری است.

سمت راست تصویر یک برانکارد تاشو وجود دارد که برای بیمارهای که دچار شکستگی حاد شده اند ، برای داشتن فرد آسیب دیده با کمترین تماس برای بلند کردن از زمین از این برانکارد استفاده میشود
این برانکارد هم از طول و هم از عرض جدا میشود و زمانی که سر هم میشود و برای برداشتن فرد آسیب دیده فقط کافیست پین‌هایی که در قسمت دوسر برانکارد قراردارد و فشار دهیم و این برانکار از وسط دو نیم خواهد شد و از طرفین فرد آسیب دیده به سمت داخل جمع می‌کنیم و بسته شدن و چفت شدن پین‌ها به داخل یکدیگر ، به راحتی فرد آسیب دیده را از زمین بلند نمود و بر روی برانکارد اصلی قرار می‌دهیم. و ادامه کار امداد و نجات بیمار را انجام می‌دهیم.

 کیف امداد اغلب با رنگ‌های زرد و نارنجی می‌باشد و به دو صورت کوله‌پشتی و دستی قابل استفاده می‌باشد و داخل اغلب کیف‌های حرفه‌ای امدادی به صورت شبکه شبکه درست شده است تا تجهیزات تجهیزات و وسایل به صورت مجزا از جیدمان شود تا در موقع استفاده حداقل زمان ممکن برای پیدا کردن و برداشتند وسایل و تجهیزات صرف شود و در موقعی که ثانیه‌های برای احیاء و نجات یک بیمار جنبه حیاتی دارد آنوقت متوجه این بخش استفاده از  کیف حرفه‌ای امدادی خواهیم شد.
قالبا تجهیزات درون این کیف‌ها :  پد، باند، کپسول اکسیژن یک کیلوگرمی (یک لیتر)، ابزار فک باز کنی، تلمبه‌های دستی بادکنکی تنفس دستی و انواع مپول‌های بی‌حس کننده و کزاز و غیره وجود دارد.

تصویر دستگاه ساکشن و کنار آن فشار خون سنج دیواری

 نمای بیرونی خودرو آمبولانس مزدا ۱۶۰۰ با طرح شبرنگ آمبولانس اسپرینتر۳۱۴ بازسازی و تجهیز شده در شرکت گواه است.
محل چراغ‌های گردون خودرو و همچنین محل هواکش خودرو تغییر کرده است محل جدید هواکش  بهترین مکان برای هواکشی است که این مدل از هواکش هوادهی هم می‌کند که در زمانی قطع کولر خودرو از آن استفاده میشود و یا در دیگر شرایط مورد لزوم.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۹۹ ، ۱۴:۳۷
hamid ghasemi

در بیرون خودرو هم چراغ گردون و شبرگ ها هم از خودرو جدا میشود و وارد مرحله ی سخت کاری می شویم.مرحله ای که متشکل از گندزدایی تقویت ماشین و صافکاری ونقاشی میشود

 

در این مرحله  به نصب ورق های ۳ یا ۵ میلی متری به دیواره ها و کف نیاز داریم که در قسمت هایی از خودرو برای تقویت بدنه استفاده میشود  و در قسمتهایی برای نصب تجهیزات با قلاویز کاری روی ورق ها که کار مهره را انجام می‌دهد.

 

همانطور که در تصویر مشاهده میکنید پنجره سمت بیمار کاملا با ورق کور و با پروفیل تقویت شده است
کنارههای پالونی تقویت شده و کف خودرو هم بعد از گندزدایی ، رنگ شده و با ورق ۱/۵ میلی متری پوشش داده شده است
این ورق از قبل دارای سوراخهای با قطر ۱۰ میلی متر میباشد تا از طریق این سوراخها با کف جوشکاری شود تا ورق در کف خودرو تاب بر نداردو کف کاملا با ورق پوشیده و بسته می‌شود .

جوشکاری های  خودرو تمام شده و صافکاری و نقاشی خودرو را شروع میکنیم.

نمایی از سمت چپ داخل خودرو بعد از صافکاری و نقاشی جایی که توسط ورق و پروفیل پوشانده شد

نمایی از پشت آمبولانس که سپر خذف شده و پلکان جایگزین آن شده است بعد از صافکاری و نقاشی 

نمایی کلی از خودرو بعپ از نقاشی

نصب شبرنگ میتواند بعد از نقاشی یا بعد از مرحله ی تکمیلی مونتاژ انجام‌ شود که اینجا بعد از نقاشی انجام شده است.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ تیر ۹۹ ، ۰۹:۰۷
hamid ghasemi

ما برای نوسازی ، بازسازی یا تغییر کاربری خودرو باید چه مراحلی را طی کنیم؟

 

در صنعت برای تولید محصول جدید باید چهار مرحله اصلی طی شود:


۱- مرحله ساخت (و تکمیل ساخت)
۲- مرحله پیش مونتاژ 
۳- مرحله مونتاژ
۴- مرحله تکمیلی یا مونتاژ نهایی

و در هر مرحله کنترل کیفیت نیز نقش اساس دارد

ولی برای تغییر کاربری یا بازسازی نوسازی در کاربری خودروها در مرحله اول دمونتاژ صورت می‌گیرد بگونه‌ای که  باید خودرو تا سطح و اندازه‌ای دمونتاژ ‌شود تا بتوانیم با نصب اجزاء و قطعات، استحکام سازی، زیرسازی و دیگر عملیات مشابه که انجام می‌شود و پس از مراحل مونتاژ کاری و نصب تجهیزات و اجزاء مربوط به نوع کاربری به محصول نهایی برسیم.

برای مثال برای بازسازی و نو سازی یک خودرو آمبولانس مستهلک و فرسوده عملیات زیر را انجام می‌دهیم ، یک خودرو آمبولانس با ماشین مزدا ۱۶۰۰ مستهلک را در این قسمت اورده ایم و مرحله به مرحله باهم پیش برویم

همانطور که می بینید در مرحله ی اول اجزاء و قطعاتی از خودرو برداشته میشود و تمام این موارد باید طبق استاندارد پیش رود

برای مثال ما نباید داخل آمبولانس به اصطلاح روشنایی یا پنجره ای به بیرون داشته باشیم مگر محلی که بهیار انجا می نشیند . سیستم سرمایش و گرمایش  در کابین بیمار را بایستی نصب شود و از سیستم سرمایش و یا گرمایش ماشین استفاده گردد و یا سیستمی مجزا طراحی و نصب و پیاده سازی نمود و  تهویه هوا به وسیله هواکش‌های سقفی و پنجره ای کوچک به صورت ایزوله که کمترین ارتباط با آلودگی خارج از آمبولانس وجود داشته باشدب ه همین خاطر شیشه ها برداشته می شود

این خودرو به دلیل اینکه به صورت کامل عایق نشده ، آب به کف کابین رسیده و باعث زنگ زدگی شده است. این بار باید به گونه ای عایق شود که از زنگ زدگی دوباره جلو گیری شود تا طول عمر خودرو بالا برود

در این خودرو برای عایق دیواره ها از یونولیت استفاده شده که این کار امروزه در صنعت آمبولانس سازی کار غیر استانداری است و دلیل آن هم این است که اگر در خودرو آتش سوزی اتفاق بیافتد این عایق باعث افزایش آتش سوزی می شود 
به همین دلیل یونولیت ها هم از دیوارها برداشته میشود تا عایق جدید جایگزین شود

در ادامه مراحل: ساخت و مونتاژ را مشاهده خواهید نمود"

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۹۹ ، ۱۵:۲۲
hamid ghasemi